SOLVEIG IRENE PRIMBERG SKOGDAL
Künstlerische Bachelor Fagott, 3. semester
Hochschule für Musik und Theater München
Om kunsteren
Jeg er en livlig jente som kommer fra Tromsø som har valgt å studere utenlands i München, Tyskland. Dette er fordi det er en veldig dyktig fagottlærer her ved navn Dag Jensen (han er faktisk norsk) og det ligger mange muligheter her innen kunst og kultur. Det er fantastisk å få muligheten til å studere her i München, med 3 topp-profesjonelle orkestre i tillegg til mange andre mindre profesjonelle orkestre, bare her i München. I tillegg er det masse historiske museer og kunstmuseer rett ved skolen min, så her er det flust med inspirasjon! Min hverdag går i å øve på fagott, delta i musikkteoretiske fag, ha spilletimer og få inspirasjon for å videreutvikle meg selv som musiker. I tillegg gjør jeg noen spilleoppdrag både i Norge og Tyskland.
Foto: Magnus Skrede (IG: @photographer_magnus_skrede)
Om bidraget
Jeg har valgt å sende inn Sarabande é Cortège av Dutilleux, skrevet i 1942, fordi det er ett av mine favorittstykker skrevet for fagott. Det er et fransk neo-klassisk stykke, med masse karakter. Sarabande er en dans som ble brukt i barokken, men som i dette stykket har fått en noe ny form, samtidig som komponisten har beholdt noe av det gamle. Sarabanden var vanligvis en sakte og sensuell dans som oppstod først i Spania. Den er i 3/4-delstakt og man kan ofte ta seg en del friheter, både i form av rubato og improvisasjon. I Dutilleux sin Sarabande er det ikke åpent for improvisasjon, men slik han har skrevet det, høres det kanskje litt improvisert ut, selv om det er noter. Cortège er en marsj, men mange tenker på en kortesje som en sørgemarsj eller begravelsesmarsj, men en kortesje kan også være livlig og sprudlende. Dutilleux skriver en lekende og lett marsj, men som innimellom også kan ha en seriøs karakter.
Det jeg sender til dere er min tolkning av hvordan jeg tenker at Dutilleux vil at den skal fremføres. Det å spille fagott er bare halvparten av studiet mitt, men å formidle på best mulig vis og å vite hva jeg egentlig spiller og hva komponisten vil med musikken, er den andre halvparten.
Dutilleux - Sarabande et Cortège